Hogyan döntsük be a magáncsődöt?
2009.05.06. 17:47
Bár eredetileg nem terveztem hogy aktuálpolitizáljak, de most mégis van egy téma, ami mellett nem tudok szó nélkül elmenni: a magáncsőd intézményének bevezetése.
Átrágtam magam a 74 oldalas tervezeten, és egyre jobban hiányzik valami: mi is van a csőd előtt és után? Rossz döntések? Vis maior? Felelőtlenség? Tanulatlanság?
Az egyszerűség kedvéért most ugorjunk át az intézményrendszeren, azon, hogy a mi kis barakkunkban, ahol szürkegazdaság van, meg mindenki a kiskapukat keresi és a végrehajtási árverések igazi kincsesbányák, az egész hogyan fog működni. Akár szerencsénk is lehet.
Engem sokkal jobban érdekel, hogy milyen lépések vezetnek oda, hogy egy ember/család fizetésképtelenné válik, azaz a több százezer új BÁR-listás közül hányan vannak, akik tényleg a sors és a körülmények áldozatai, és hányan a saját hülyeségüknek köszönhetik ezt. Ki mit hazudott a banknál a hitelbírálatnál, ki hogyan mérlegelte a fizetőképességét, ki miért veszítette el az állását, stb.?
Miért nincs az egész előterjesztésben egyetlen szó sem arról, hogy hogyan előzhetjük meg a csődöt? Miért kapja ugyanazokat a lehetőségeket minden adós, akkor is, ha saját hibájából került bajba? Szeretném, ha arról is beszélnénk, hogy hogyan tudjuk a társadalom egyes tagjait felelősen és megalapozottan döntő, józanul gondolkodó, felnőtt állampolgárokká tenni. Ja, hogy akkor majd nem állnak sorba a hitelkártyáért meg a nulla százalékos kezdőrészletért?
És arról is beszéljünk (a tervezet öt sorban tudott megemlékezni erről), hogy mi legyen az adósságrendezés után. Hogyan érjük el, hogy többet lehetőleg ne kerüljön emberünk ilyen helyzetbe. Lesz-e a folyamatnak olyan visszatartó ereje, hogy éppen ne a felelőtlenséget erősítse?
Az adósságrendezés ugyanis sokba kerül. Nekünk, adófizetőknek, banki ügyfeleknek, az itt elbukott pénzeket velünk fogják megfizettetni. Tudom, hogy a teljesen bedőlt hitel meg még drágább, ezért én nem támadom ezt az új intézményt. Inkább féltem...
Szolgálati közlemény! Írjátok meg, hogyan járt pórul ismerősötök a saját hibájából, hátha tanulhatunk az esetből. Elérhetőség a szerzőre kattintva.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Big-B 2009.05.06. 21:34:26
O^O · http://www.bridgepizza.hu 2009.05.06. 21:40:10
Dr.Hook 2009.05.06. 22:08:49
malacz 2009.05.06. 22:21:08
Dr.Hook 2009.05.06. 22:30:32
Watchman 2009.05.06. 22:31:40
Cradle 2009.05.06. 22:42:57
Magáncsőd sem magyar találmány, máshol volt rá igény, ha megvannak a megfelelő szabályzók akkor igenis legalább annyira fontos mint a vállalati csőd intézménye.
akira2 2009.05.06. 22:46:49
A lófaszt az iskolában! Otthon kell megtanulni ezt mind!
Azt kellene megtanulni, hogy nem elcsábulni trendi, hanem ellenálni a kísértésnek. És nem a költekezésnek elcsábulni trendi, hanem a megfelelő életszínvomalat biztosító bevétel eléréséhez, megfelelő mennyiségű munkát elvégezni, az a trendi...
Minden más csak lustaság, és a lustaság ugye a hét főbűn egyike...
akira2 2009.05.06. 22:51:50
Nem a magáncsőd intézményeét kellene kialakítania a jogrendnek, hanem a csőd elkerülése, megelőzése érdekében nem volna szabad megengedni a magánembereknek a hitelfelvételt, avagy a bankoknak a hitelnyújtás lehetőségét.
A hitel ugyanis vállalkozások számára kitalált finannszírozási forma, míg a betét a lakosság banki terméke.
Csak gondolj bele, ha a vállakozások nem váéllakoznának, csak betétben tartanák a pénzt, míg a lakosság hitelből venné a vállalkozások által megtermelt semmit.
Ugye érted? vagy magyarázzam még?
sourcerror 2009.05.06. 23:32:33
Az angolszász országokban (tudod, ahol a kapitalizmust kitalálták) mindenhol van magáncsőd.
en.wikipedia.org/wiki/Bankruptcy#United_Kingdom
Igazán nem akarom a politikai irányba terelni a témát, de: amikor a Hajdú-Bét becsődölt, talán nem lett volna annyi öngyilkos, ha létezik a magáncsőd intézménye.
alf (törölt) 2009.05.06. 23:47:28
bng · http://emberitisztesseg.blog.hu/ 2009.05.06. 23:55:57
Valamelyik nap az autóban hallgattam a Kossuth Rádiót, ahol a hitelt felvettek nehéz sorsa volt a téma. Minden bemutatott esetben, nagyban okolhatta volna magát az adós is, e egyik sem tette, mind a körülmények áldozatának érezte magát. Pl. egy hölgynek a 160 eFt havi törlesztőrészlete 200 eFt-ra emelkedett, amit már nem tud fizetni. A jelenlegi szabályok szerint senki nem vehet fel úgy hitelt, hogy a törlesztőrészlet a havi jövedelme 30 %-át meghaladja. Neki így min. 500 eFt havi jövedelemmel kell rendelkeznie... Hogyan alakulhatott ki a probléma? Több magyarázata lehet, de biztos, hogy ő nem hibás ebben? Másik esetben már árverezik az illető házát, és azon kesereg, hova fog menni. De egyszer sem ment be a bankba, hogy megbeszélje mit lehetne tenni. Otthon várta, hogy mi fog történni. Remélte elmúlik a baj magától... Eszébe sem jutott, hogy egyezkedjen, pl. átütemezést kérjen, vagy hogy átmeneti időre azt kérje, hogy csak a kamatokat fizeti.
Azt gondolom felnőtt embereknek tisztában kell lennie azzal, hogy a tetteiknek következményei is vannak, amikkel számolniuk kell:
emberitisztesseg.blog.hu/2009/04/26/tettek_kovetkezmenyek
A 0 %-os önrésszel felvett hitelekről pedig nem is beszélek, mert az olyan mértékű felelőtlenség, ami számomra elképesztő. Csatlakozva egy korábban hozzászólóhoz: a matematikai alapműveletekkel kellene tisztában lenni. Gyakran tapasztalom, hogy felsőfokú végzettségű emberek sem értik a pénzügyi hirdetéseket, lásd Provident.
kioktató · http://kioktato.blog.hu/ 2009.05.07. 00:00:27
irm.gov.hu/download/magancsod_tars_velem_09.03.06.doc/magancsod_tars_velem_09.03.06.doc
kioktató · http://kioktato.blog.hu/ 2009.05.07. 00:03:45
kioktató · http://kioktato.blog.hu/ 2009.05.07. 00:04:36
kioktató · http://kioktato.blog.hu/ 2009.05.07. 00:07:16
kioktató · http://kioktato.blog.hu/ 2009.05.07. 00:13:03
blöki.hu · http://www.bloki.hu 2009.05.07. 06:28:57
Ja, hogy a munka fárasztó... ezt nem mondták a rendszerváltásnál.
espadazo - Játékbolt: · http://aruhaz.nettfilm.hu 2009.05.07. 06:43:55
chipichape 2009.05.07. 06:49:03
- nem az allam segiti ki a csodbement delikvents, hanem a hitelezo irja le az adossagot. Reszemrol ez igy van rendben, minek adott olyannak aki nem tudja visszafizetni? Azert az asztal ket oldalan nem egyenlo felek allnak: egyik oldalon a bank penzugyileg kepzett szakemberekkel, marketing gepezettel, bank policy-vel, a masikon Gipsz Jakab gepkezelo ai Suzukit akar venni. Ha a bank nem jol meri fel a kockazatot, akkor viselje a felelosseget
- mashol is van ilyen rendszer, jol mukodik, sot a Kanadai pl. meg ennel is egyszerubb: ha csodot jelentesz (es ezt igazolni is tudod), akkor a csodbiztos ertekesiti amid van (kivetel 10ezer dollarig szemelyes holmik, butorok, masik 10ezer dollarig a munkadhoz szukseges dolgok) majd leirjak az adossagot es kezdheted ujbol az eleted. Viszont 7 evig nem kapsz hitels, hitelkartyat, stb..
Reference: www.bankruptcy-canada.ca/
Erdekes itt mukodik a dolog. Miert van az hogy otthon mindenrol a kisember tehet, az fizeti meg a sajat es a bankok hibas donteseinek kovetkezmenyeit, es amikor valami kicsit valtozik, akkor sokan ezen vannak kiakadva.
Chip
Azhát 2009.05.07. 07:29:20
"Miert van az hogy otthon mindenrol a kisember tehet"
Hát éppen ez az, hogy nagyon sokan úgy érzik, hogy semmiről se tehetnek, ha kiderült, hogy idióták, akkor az a válasz, hogy ők csak egyszerű kisemberek, nekik joguk van idiótának lenni...
(Kicsit OFF, de nagyon jellemző a magyar családokra /jó, lehet hogy a külföldiekre is, de azt nem látom :/, hogy a kisgyerekes anya panaszkodik a tévében, hogy milyen sokba kerül neki a fűtés - és látjuk, hogy ott ül a lakásban egy szál hosszú pólóban, ott játszik a kisgyereke a padlón, trikóban és kisgatyában... Vajon azt miért nem jut eszébe, hogy pulóverben is lehet ám otthon lenni, és akkor nem szükséges úgy felfűteni a lakást...
Ugyanezt láttam élőben is: az egyik szemközti szomszédom vitte ki a szemetet: póló+rövidnadrágban. Történt pedig mindez az elmúlt télen, az éjjeli -20 és a nappali -5 fokok idején...)
kioktató · http://kioktato.blog.hu/ 2009.05.07. 07:35:44
1. az államot azért emlegettem, mert a bankok mellett a második legnagyobb hitelező (ls. adótartozás).
2. Elvileg a magyar modellben megpróbálják majd elkerülni a vagyontárgyak értékesítést, az már csak egy sokadik lépés.
heliox 2009.05.07. 07:41:52
Alapvetően nincs különbség a magánember és a cég között ebből a szempontból. A hitel felvétele előtt azt kell felmérni, hogy a meglevő termelő eszközökkel (magánszemély esetében az ember, a család) a hitel felvételével tud-e annyival többet termelni, hogy a hitelt megérje felvenni.
Például vidéken lakik, kicsi a kereset. Pesten lehet albérlet, vagy hitelre lakás. Ha a hitelre lakás és a Pestre költözés annyival több keresetet jelent az elkövetkezendő 20 évre, hogy megéri, akkor hajrá.
Persze ennél sokkal bonyolultabb, mert van benne kockázat becslés meg hasonlók. De nem az a kérdés, hogy magánember vagy cég, hanem az, hogy hogyan tudja a hitelt felhasználni gazdaságosan.
Magyarázd meg ezen az alapon a plazma TV-t. Maximum ha lekötött betéted kamata magasabb, mint a hitel kamat.
heliox 2009.05.07. 07:42:35
Persze ettől még elég magas.
nincs_nick 2009.05.07. 07:49:16
Manyizga (törölt) 2009.05.07. 07:50:27
EZ visszatartó erő lenne.
l3v1 2009.05.07. 07:50:37
De most komolyan, az USA-ban meg mai arfolyamon is 5millio huf alatti aron meg tud(na) az ember venni egy 2009-es Dodge Caliber-t, vagy havi 200 dollar alatti reszletre meg tud(na) venni egy uj Hondat egesz szepen megrakva mindennel. Mit tudsz ma MO-n venni ennyiert? Es hogy viszonyulnak a fizetesek (alacsony es magas szinten egyarant)?
Az egesz tema egy vicc, fejlodo MO-rol beszelnek egyesek, es mindenki emlekszik meg a duborgo gazdasagos beszedekre is, de csak egy olyan orszag vagyunk, ahol nehany kocsog nez idiotanak mindenki mast es azok meg tapsolnak is nekik. Ezek vagyunk mi. Oruljetek.
Locke 2009.05.07. 07:53:51
Azhát 2009.05.07. 07:58:04
"Olyan tarsadalmi-gazdasagi kornyezetben, ahol az atlagfizetesbol meg sporolassal sem lehet szinte semmi ertekeset (lakas, auto, stb) megvenni"
Szerintem ez nem így van. Én vagyok rá az ellenpélda.
Spórolással meg lehet venni pár értékes dolgot. Tény, hogy valóban spórolni kell.
citrix 2009.05.07. 07:59:32
kioktató · http://kioktato.blog.hu/ 2009.05.07. 08:03:06
Azhát 2009.05.07. 08:14:58
"Az a vicces, hogy nem kell ész nélkül fogyasztani ahhoz hogy becsődöljön az ember. Elég ha BT beltagjaként tevékenykedik"
Hát nem is a rendes vállakozókkal van a baj, hanem a "plazmatévét hitelre" stílusú emberekkel... Nyilván megvan az oka, hogy ha manapság az ember a 'hitel' szót hallja, akkor kapásból erre asszociál...
Zoli a séf 2009.05.07. 08:20:29
"Ha többet akarsz költeni dolgozz többet, jobban, máshol, ne tüntess a mi pénzünkből."
Nem az átlag magyar dolgozótól függ hogy Ő mennyit, milyen minőségben, mennyiért dolgozik.
Ez mind a "menedzsment" függvénye. Ha többet és/vagy jobban dolgozol, akkor "csak " annyit nyersz, hogy megmarad , -valameddig, amíg a munkáltató érdeke, - a munkahelyed.
A bér? A minimál, szürkén, rosszabb esetben feketén. Megint csak nem tőled függ.
Sokan pedig a hitelt nem luxusra költik hanem a megélhetésre. Mert élni KELL!!!
Ezt sem mondták a rendszerváltásnál.
Meg nagyon-nagyon sok minden mást sem...........
különvélemény 2009.05.07. 08:20:38
Persze ezt a legkönnyebb szajkózni.
Azok a bankok természetesen nem hibásak, akik ha látják, hogy fizet az adós, máris emelgetik a hitelt, ráuszítják az ügynökeiket, és persze hogy rábeszélik az ügyfelet.
A hirdetésekben folyamatosan kamuzó, kisbetűző bankok sem hibásak, mert megtehetik, max kapnak egy kis ejnye-bejnyét a pszáf-tól, ami messze a nyereség alatt van.
A bankok azért sem hibásak, meg persze a törvényhozás sem pszáf-ostul, hogy ha felveszel egy hitelt, akkor gyakorlatilag egy biankó szerződést írsz alá, amit bárhogy módosíthat a bank, a tudtod nélkül, viszont ha te akarsz módosítani kötbért kell fizess.
Magyarországon keletkezett kezelési költséget valutában kiszámlázni sem a bankok hibája, és a pszáf-é sem persze.
....
Azhát 2009.05.07. 08:47:27
"A hirdetésekben folyamatosan kamuzó, kisbetűző bankok sem hibásak"
Senki nem mondta, hogy a bankok nem hibásak.
De éppen ez a példa megint olyan, hogy az a kisember miért hisz el mindent amit a reklámban mondanak?
Miért nem olvassa el a kisbetűt, mielőtt aláír valamit?
A bankok hazudnak, jó oké, de ha ez köztudott, akkor a kisember miért nem tudja?
Ha meg tudja, akkor miért áll vele szóba azzal, akiről tudja, hogy hazudik?
(Igen, a pszáf se csinál semmit, teljesen igazad van, hogy sokkal keményebben kéne fellépnie.)
Vámpír\\\'08 2009.05.07. 09:02:40
A baj ott van, hogy nálunk úgy alakult ki a fogyasztói társadalom, hogy nincs hozzá egy erős fogyasztói réteg. Ha mindenki csak annyit költene, amennyit megengedhet magának, akkor feleennyi új autó fogyna, feleennyi lakás, egész iparágak mennének csődbe, plázák sora húzhatná le a rolót. Arról ki tehet hogy 20 évvel a rendszerváltás, és 7 évvel a jóléti rendszerváltás után is töredéke a hazai átlagjövedelem a nyugatinak? Én a bedőlő lakáshiteleseket sajnálom a legjobban, de hát amúgy is kevés a gyerek, ha meg nincs mód lakáshoz jutni - és nem mindenki olyan szerencsés, hogy minden évben örököljön egy-egy ingatlant mint egy-két politikusunk :), akkor még kevesebben fognak családot alapítani.
Annyit még hozzá, hogy bizony a bankok is nagyon felelőtlenül adták boldog-boldogtalannak a hiteleket: amikor az első autómat vettem, az 2001-ben volt, tehát jó rég, pofám leszakadt, hogy az értékesítő hölgy megkérdezte, hogy mennyi az ön havi jövedelme? Megmondtam, ő beírta és kész, semmiféle papírt nem kértek hozzá... Meg aztán az olyan autóhirdetések (Suzuki Ász) hogy 0 Ft kezdőrészlettel viheti el az új autót, és adunk mellé még 100 ezer forint készpénzt is! Na, ekkor, idejében kellett volna közbelépnie valakinek.
Amúgy a válságról nem az az átlagember tehet, aki mondjuk egy húszéves lakáskölcsönnél az aktuális helyzetét alapul véve kalkulált, hanem a Gyurcsány kormány elkúrós gazdaságpolitikája, hiszen ne feledjük hazánkban nem tavaly ősz, hanem 2006 óta van recesszió. De érdekes módon Gyurcsány, Bajnai meg a többiek továbbra is milliárdosok...
Mr_Wolf 2009.05.07. 09:05:40
Aztán apa és/vagy anya elveszíti az állását, mert válság van.
Ilyen is akad.
Azhát 2009.05.07. 09:13:47
"Aztán apa és/vagy anya elveszíti az állását, mert válság van.
Ilyen is akad."
Sajnos igen... de ez megint csak olyan, hogy erre azért számítani is lehet... főleg egy-két év óta...
Vámpír\\\'08 2009.05.07. 09:16:20
BKV reszelő 2009.05.07. 09:16:56
Azhát 2009.05.07. 09:21:04
"Jó, és akkor mit kellett volna csinálni? Álljon meg az élet, ne alapítsunk családot, ne alkossunk, ne gyarapodjunk?"
Dehogynem. De ha nem bírjuk pénzügyileg, akkor ne saját nagy lakásban és ne plazmatévével gyarapítsuk.
Értem én, hogy nem jó a szülőknél lakni ha már házasok vagyunk, és "jogunk" van külön élni, de hát...
@BKV reszelő:
"Ezek azok, akiknek jogosan jár egy menekülési útvonal."
Pontosan.
Csakhát, ahogy fentebb is mondták, a jog nem tesz különbséget ezek és a providentes plazmatévések között...
Vámpír\\\'08 2009.05.07. 09:25:45
2009.05.07. 09:28:05
Alapvető hiba:
Kiszámolom, hogy ha így marad a törlesztője a háznak és az autónak, akkor a kaja, és a rezsi befizetése után marad 2-300 forintom.
És ha közben bármi történik, amire kell 1000Ft akkor meg gáz van. Na, itt a probléma.
Ezt hívják felelőtlenségnek.
Ha úgy tervez egy család, hogy minden hónapban 0-ra jön ki.
Tartalékolni kell, ha esetleg a gyerek táskája elszakad.
ÉS ha ez csak úgy megy hogy nincs plazmám, meg házimozi-m, meg csúcsszuper számítógépem, akkor úgy kell megoldani.
Monjátok itt páran hogy a fogyazstás nem csak a tehetősekre hat, hanem a csórókra is.
Nehogymár a multik hibája legyen hogy a sok gyík előbb vesz plazma tv-t, meg autót mint kaját v tankönyvet!!!
Ők teszik a dolgukat, árulnak mint egy kofa. Te ha akarod megveszed, ha nem nem!!!
SENKI NEM KÉSZERÍT!!! Sok ember megérdemli a sorsát, amiről nem tehet a válság, a bank, a kormány, az isten, egy bálna és egy Korán sem, kivéve egy ember és ez maga az adós!
bigthereal 2009.05.07. 09:30:45
Pedig nem jár, ELŐSZÖR kell érte megdolgozni, aztán élvezni! Most pont fordítva van. Megkapod, használod, élvezed, aztán majd kifizeted valahogy...
2, Tegnap hívtak a Fundamentától, hogy kiemelt ügyfél lettem és ezért(haha) szuper kondíciókkal hitelt kaphatok. Az operátor kislány először nem is értette, vagy nem akarta elhinni, hogy nem kell a hitelük. Még meg is kérdezte: Nem tervezett valami nagyobb kiadást mostanában? Amikor pedig azt válaszoltam, hogy csak akkor tervezek nagyobb kiadást, ha van rá pénzem, nem tudott szóhoz jutni, és inkább elköszönt..:)
vicces, de egyben szomorú is!
Zz_ 2009.05.07. 09:34:34
Void Bunkoid 2009.05.07. 09:36:03
Na ez a baj. Ez a generáció kb a 90-es évek első harmadában/közepén lett egyetemista, a rendszerváltás után, amikor is már nemcsak nem trendi, de egyenesen alávaló dologgá vált szakképzett munkaerővé válni (illetve a lenézett szó, a "szakMUNKÁS", már maga a szó viszolygást vált ki a fiatalban még most is), és mindenki vadul gimnáziumba, meg mindenféle bölcsész szakokra kezdett el járni.
Meg is van az eredménye, csomó elszállt humán elméleti "szakember"-rel van tele mára az ország, akik kenik-vágják Proustot meg Nietzschét, de nem tudnak egy biztosítékot sem kicserélni az autójukban, ha az nem akar indulni reggel. Vagy éppen kiszámolni, hogy az épp elromlott biztosítékú autójuknak mennyi lesz a törlesztőrészlete ekkorra-akkorra :)
Zz_ 2009.05.07. 09:37:15
Zz_ 2009.05.07. 09:38:49
Az autókat az ügyes mérnökök már úgy tervezik hogy ki se tudd otthon cserélni a biztit.
Vámpír\\\'08 2009.05.07. 09:41:54
Amúgy egy szövegértési teszt során középiskolások (!) nem tudták megoldani azt a problémát, hogy ha a 10 dekás keksz 100 forint, a 20 dekás meg 170, akkor melyik olcsóbb fajlagosan... :)
Vámpír\\\'08 2009.05.07. 09:46:17
Komolyan: az a rengeteg hitel, amit felvettek és elköltöttek a népek, a magyar gazdaságba vándorolt, munkahelyeket és vállalkozások jövedelmezőségét tartotta fenn. Most OK, vége a hitelezésnek, az idén több mint 6% lesz a gazdasági zuhanás, ez jobb?
Vámpír\\\'08 2009.05.07. 09:47:14
D94A 2009.05.07. 09:50:26
Gondoltunk egy nagyot és kiköltöztünk az 1973-as építésű miskolci panelból. (A mai napig nem vett részt a ház a panelprogramban, köszönhetik az ott maradt lakóknak). Csere + hitelre vettünk egy családi házat vidéken, gondolván, hogy vidéken egy családi házban talán élhetőbb környezetet tudunk biztosítani a leendő gyermekeinknek. 10 évre adósítottuk el magunkat. Ahogy teltek - múltak az évek mindig kellett valamit csinálni. Mivel a fizetésem (egy nagy közlekedési vállalatnál dolgozom" középvezetői " szinten)az éhenhaláshoz sok, a továbblépéshez kevés hitelt kellett felvennünk. Érdekes módon a bankok külön kifejezett kérésünkre sem adtak forint alapú hitelt. A párom diplomás minimálbérért dolgozik. Ezek mellé még hozzájön a másodállású vállalkozói (legális, APEH által nyilvántartott vállalkozás). Mikor kiszámoltuk, hogy mennyi pénzünk marad, még futotta kajára és egyébre is. Egyszer csak eljött 2008 év vége. A másodállású munkáim 99 %-kal csökkentek a válságra való hivatkozással (én a hitelek kalkulálásakor 30 % csökkenéssel számoltam). Ezzel szemben a mostani időkben szinte hetente kapjuk a különböző banki irományokat, amiben a kamatemelésről értesítenek. Nekünk nincsen plazmatévénk, csúcsszámítógépünk, vaciúj Suzuki SX4-esünk, ezzel szemben van egy 100 m2-es régi típusú családi házunk, egy Suzuki Ignisünk (6 éves), Daewo tévénk és egy zsebszámológépnyi tudású számítógépünk. Van 2 pici gyermekünk. Nem mondom, hogy csak a bankok a hibásak, de talán egyet tudomásul kellene venni: piciny hazánkban az alsó középréteg tartós fogyasztási cikket csak hitelből tud megvásárolni. Arról pedig ne az átlagember tehessen, hogy nem mindenki banki szakember, mint ahogyan nem villanyszerelő, sebészfőorvos...
A hitelelkerülésnek nem módja az 50 éves korban való gyermekvállalás, bélelt kartondobozban való lakás. A készpénzes vásárlás szinte teljesen kizárt.
Még egy adalék a bankok ügyfélbarát viselkedésére: a párom vissza akarta adni az Aura hitelkártyáját, havonta 20 ezer forinttal törlesztjük. A cetelem honlapján néztünk személyi kölcsön konstrukciót, kb. 12 ezer forint törlesztőrészlettel. Felhívtuk a bankot, bizalommal fordultunk a problémánkkal feléjük, mire a hölgy közölte velünk, hogy a 20 ezer forintos Aura kártya törlesztésre hitelképesek vagyunk, a 12 ezer forintos hitelkártya kiváltásra viszont már nem. Bankos ismerősünk röhögve közölte, a banknak nem érdeke, hogy te kedvezőbbre lecseréld a hiteledet, mivel ők a hitelből élnek.
Na, ezeken lehet csámcsogni.
Zz_ 2009.05.07. 10:04:00
Vámpír\\\'08 2009.05.07. 10:11:44
Vámpír\\\'08 2009.05.07. 10:12:55
D94A 2009.05.07. 10:27:27
Visszaolvasva a legtöbb hozzászólást sokan csak a plazmatévés hitelesekre gondolnak. Pedig nem éppen róluk van szó! Ez az egész egy nagyon összetett folyamat. Az autóhitel visszavezethető akár az akadálymentesítés hiányára is. Onnantól pedig már egyenes út vezet, hogy be tudom-e kötni a babaülést.....
MrR2008 2009.05.07. 10:28:56
Namármost ha a szakmájukból fakadóan ezzel foglalkozó profik sem látták az eseményeket, akkor mit vártok a "pénzügyi analfabéták" tömegétől? Így azokat ostorozni, akik a józan eszüket használva, az előre látható legrosszabbra felkészülve vettek fel hitelt, és most mégis bajba kerültek, ostobának tartani, szerintem meglehetősen buta dolog.
Egyébként jobb ha rájöttök, hogy hitel nélkül nincs fejlődés... Meg lehet nézni, hogy a forgóeszközhitelezés leállása miatt hány cég küzd az életbenmaradásért.
különvélemény 2009.05.07. 10:33:12
"Értem én, hogy nem jó a szülőknél lakni ha már házasok vagyunk, és "jogunk" van külön élni, de hát..."
Ja, felnőttél a testvéreddel egy másfél szobás lakásban, így szerinted egy fél szobában kellene 2 családnak élnie.
Remek gondolat.
Vámpír\\\'08 2009.05.07. 10:42:22
Vámpír\\\'08 2009.05.07. 10:48:32
Fekete Gyulának is van egy családregénye, most nem ugrik be a címe, régen olvastam, de nagyon jó volt.
Doubledeceker 2009.05.07. 10:49:04
Engem is mindig basztatnak, hogy mér' járok egy 10 éves nagy cirkálóval, meg mér' nincs már iphone-m, meg mér nem vettem má' lakást?
Pedig mindre van pénzem, de nekem van tartlékom, nem is kevés, úgyhogy én át is fogom vészelni a válságot, sőt lehet olcsóbban tudok majd lakást venni, olyat ahonan kiteszik azokat, akik hosszabbra nyújtoztak a keleténél.
Különben az egész világ ettől "szenvedett" előre elköltöttük 10 évnyi fizetésünket, ami felpörgette a gazdaságot, de hosszú távon nem volt tartható.
Na de a lényeg, amit nagyon sokan leírtak itt, hogy úgy kell hitelet felvenni, hogy a törlesztő részlet kifeizetése után maradjon, még legalább 40.000 ft-nyi megtakarításod, amit valóban félre is kell tenni, egy szebb és biztosabb jövő reményében.
A fennmaradó pénzt nem kell rögötön elkölteni minden szarra.
De mégegyszer mondom, megértem, hogy a semmiből nem lehet félre tenni.
Azhát 2009.05.07. 11:04:54
"Namármost ha a szakmájukból fakadóan ezzel foglalkozó profik sem látták az eseményeket, akkor mit vártok a "pénzügyi analfabéták" tömegétől? Így azokat ostorozni, akik a józan eszüket használva, az előre látható legrosszabbra felkészülve vettek fel hitelt, és most mégis bajba kerültek, ostobának tartani, szerintem meglehetősen buta dolog."
Lehet hogy buta, de én viszont nem vettem fel hitelt, ugyanis van megtakarításom. Akár hiszitek, akár nem, az érettségi után, amikor elmentem dolgozni, már akkor tettem félre pénzt, úgyhogy nekem azóta se volt sose pénzügyi gondom. Igaz, nincs plazmatévém.
De hát én ezek szerint buta vagyok, mert tudom azt, hogy olyankor kell félretenni amikor jól megy a szekér...
Utolsó kommentek